Szkoła, w której pracujemy, od pięciu lat jest placówką, gdzie
obok dzieci zdrowych uczą się dzieci niepełnosprawne ruchowo. Najczęstszymi
schorzeniami naszych wychowanków jest dziecięce porażenie mózgowe, rdzeniowy
zanik mięśni, przepuklina oponowo-rdzeniowa, niedowład kończyn górnych lub
dolnych. Dwa światy - dzieci niepełnosprawnych i dzieci zdrowych, które przed
kilkoma laty były od siebie oddalone, prawie się nie przenikały – teraz się
zbliżyły. Przekształcenie naszej szkoły w szkołę z oddziałami integracyjnymi
spowodowało, iż my nauczyciele i wychowawcy zmodyfikowaliśmy nasze spojrzenie na
kwestię wychowania i dydaktyki. Zdajemy sobie sprawę jak bardzo istotne dla
rozwoju są doświadczenia, jakie dziecko wynosi z instytucji edukacyjnych. Pobyt
w szkole, wśród rówieśników, to szansa na samookreślenie się społeczne. Szansa
na odkrycie swoich mocnych stron i wybór odpowiedniej drogi życiowej. To również
możliwość rozwoju autonomii i zdolności do współdziałania w grupie.W szkole,
podobnie jak w domu wiele zależy od dorosłych, to oni organizują środowisko
życia dziecka, kontrolują obszar doświadczeń, wspierają radą i doświadczeniem.
Okres szkolny to kluczowy dla rozwoju moment wyboru siebie i obszaru własnej
odpowiedzialności. Jednak od nas dorosłych zależy, czy nastąpi otwarcie na świat
jako miejsce realizacji osobistych nadziei i wspólnego z innymi zamieszkiwania,
czy też świat ten pojawi się jako miejsce walki w imię zabezpieczenia własnych
interesów, czy okaże się on pustką napawającą lękiem przed nieznanym. Studia
podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej dały nam możliwość stworzenia na
terenie naszej szkoły różnych form terapii grupowej.. Z naszej inicjatywy
powstał gabinet terapii wyposażony dzięki funduszom pozyskanym od sponsorów.
Opracowane przez nas programy autorskie z zakresu arteterapii –biblioterapii i
terapii przez plastykę realizowane są w czasie zajęć z dziećmi.
Głównym
celem programu edukacyjno-terapeutycznego „Spotkania z wyobraźnią” jest
wzbudzanie emocji wywierających korzystny wpływ na zaspakajanie potrzeby
samorealizacji dziecka oraz na przejawiane przez niego formy aktywności. Cele
etapowe osiągane w trakcie zajęć arteterapeutycznych to: - pobudzanie
wszechstronnego rozwoju ucznia, - rozwijanie jego zainteresowań i uzdolnień
plastycznych, - stwarzanie możliwości do własnych wypowiedzi za pomocą
różnorodnych środków artystycznych, - podnoszenie poziomu samoakceptacji, -
rozładowywanie negatywnych napięć, emocji i agresji, - uaktywnienie i otwarcie
się ucznia mającego problemy z nawiązywaniem kontaktów rówieśniczych, -
zrozumienie istoty samodzielności i odpowiedzialności za wykonane zadanie, -
wdrożenie w proces twórczy prac i przedmiotów praktycznych, potrzebnych i
estetycznych, - rozwijanie sprawności manualnej.
Przy opracowywaniu programu
wykorzystałyśmy fakt, iż aktywność plastyczna, obok zabawy jest najbardziej
powszechną formą ekspresji dziecka. Stanowi jedną z podstawowych form
wypowiadania się i porozumiewania.. Jest naturalną potrzebą i koniecznością
zapewniającą pełny rozwój dziecka, bowiem intensyfikuje procesy poznawcze,
emocjonalne i motywacyjno-wolicjonalne. Zapobiega jednostronnemu rozwojowi
intelektu, a przede wszystkim pozwala nawiązywać kontakty z rówieśnikami. Jako
forma czynnego działania staje się dla dziecka źródłem radości, drogą
samorealizacji i rozwoju. Terapeutyczna funkcja sztuki polega na rozładowywaniu
lęków, kompleksów i napięć. Podstawowym celem arteterapii jest ujawnienie
zahamowań blokujących poznanie, uczenie się, rozwój zdolności. Sztuka pomaga
uzewnętrznić emocje, pragnienia, dążenia i myśli. Jest formą komunikacji z samym
sobą i z innymi ludźmi. W trakcie zajęć możliwa staje się zmiana sposobu odbioru
otaczającej rzeczywistości. Dzięki niej dziecko zaczyna nabierać dystansu w
stosunku do własnych, niekiedy trudnych przeżyć, uczuć i doświadczeń. Działania
arteterapeutyczne odgrywają istotną rolę wobec dzieci z rodzin, gdzie nie
dopuszcza się do ujawniania uczuć, gdzie są one tłumione bądź też wyrażane w
niewłaściwej formie. Dzięki arteterapii można kształtować i rozwijać
inteligencję emocjonalną, a szczególnie takie jej aspekty jak identyfikowanie
własnych stanów emocjonalnych oraz wyrażanie ich w społecznie akceptowany, nie
raniący innych sposób. Ponadto wzmacnia w dziecku przekonanie, iż można bez
poczucia winy i lęku przed karą przyznać się do przeżywania buntu, cierpienia i
wielu innych negatywnych emocji. Wśród technik i metod stosowanych w czasie
zajęć szczególną wartość terapeutyczną ma „Finger painting”, czyli metoda
malowania dziesięcioma palcami, opierająca się na naturalnej skłonności dziecka
do „ paćkania się” oraz tworzenie mandali. Mandale inspirują, rozwijają
wyobraźnię i pozwalają przenieść się w inną, kolorową rzeczywistość. Stwarzają
możliwość uzyskania atmosfery spokoju, ciszy i skupienia.
Podczas zajęć
proponowane są dzieciom różnorodne techniki plastyczne: - malowanie palcami, -
odbijanie tiulem, - malowanie „mokre na mokrym”, - rozdmuchiwanie farb na
papierze przez rurkę, - malowanie na szkle, - malowanie piaskiem, - origami, -
lepienie, rzeźbienie.
W toku zajęć kierujemy się zasadami: • dobrowolności
uczestnictwa i decydowania dziecka o swojej aktywności w proponowanych
ćwiczeniach, • dwupoziomowej komunikacji polegającej na porozumiewaniu się w
sferze werbalnej i niewerbalnej, • wyrażania emocji ujawniających uczucia, •
sprzeciwu wobec rywalizacji, • stosowania różnorodnych form oddziaływań
(światło, dźwięk), • zasadą „tu i teraz” podkreślającą wagę doświadczanych
doznań. Nasza praca terapeutyczna to planowe działania ukierunkowane na odkrycie
nowych możliwości i osiągnięcie zmian w zachowaniu dziecka. Na cotygodniowe
zajęcia przychodzi grupa uczniów, o zbliżonym wieku metrykalnym, ze
stwierdzonymi zaburzeniami w rozwoju psychoruchowym, zaburzeniami w zachowaniu,
niską samooceną, nieśmiałością, trudnościami szkolnymi. Metody pracy dostosowane
są do możliwości percepcyjnych dzieci z uwzględnieniem indywidualizacji środków
i metod, stopniowania trudności i systematyczności. Podczas zajęć obserwujemy
zachowanie dzieci, ich samodzielność w wykonywaniu zadań, nastawienie
emocjonalne, umiejętność współpracy z rówieśnikami. Dochodzimy do wniosku, iż w
stworzonych warunkach spokoju i akceptacji dzieci, nie obawiając się krytyki
łatwiej wypowiadają się na tematy związane z wykonywaną pracą. Ta forma
aktywności przynosi im odprężenie oraz motywuje do podejmowania nowych działań.
Uczniowie niepełnosprawni stopniowo nabywają większej pewności siebie, pokonują
lęki związane ze szkołą i z grupą rówieśniczą. Podwyższa się ich poziom
samooceny i samoakceptacji– przecież wszystkie odnoszą na zajęciach sukces.
Dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną stają się zauważone i docenione
przez dorosłych i rówieśników. Nawiązują nowe kontakty społeczne, stają się
bardziej pewne siebie. Zauważyłyśmy, że uczestnicy spotkań coraz chętniej biorą
udział w innych zajęciach organizowanych na terenie szkoły. Takie spostrzeżenia
dają dużą satysfakcję i motywują do poszukiwania nowych form pracy z
dziećmi.