PROGRAM ZAJĘĆ Z ZAKRESU ARTETERAPII - TERAPII PRZEZ PLASTYKĘ


CEL GŁÓWNY:
Wzbudzanie emocji wywierających korzystny wpływ na zaspakajanie potrzeby samorealizacji dziecka oraz przejawiane przez niego formy aktywności

CELE ETAPOWE:

1. Pobudzanie wszechstronnego rozwoju ucznia.
2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych.
3. Stwarzanie możliwości do własnych wypowiedzi za pomocą różnorodnych środków artystycznych.
4. Podnoszenie poziomu samoakceptacji.
5. Rozładowywanie negatywnych napięć, emocji i agresji.
6. Uaktywnienie i otwarcie się ucznia mającego problemy z nawiązywaniem kontaktów rówieśniczych.
7. Zrozumienie istoty samodzielności i odpowiedzialności za wykonane zadanie.
8. Wdrożenie w proces twórczy prac i przedmiotów praktycznych, potrzebnych i estetycznych.
9. Rozwijanie sprawności manualnej.

SPODZIEWANE EFEKTY:

dziecko –
• wyraża swoje myśli, emocje, przeżycia w sposób społecznie akceptowany,
• przeżywa sukces,
• czuje się zauważone i docenione,
• nabywa większej pewności siebie,
• podwyższa własny poziom samooceny i samoakceptacji,
• nawiązuje prawidłowe kontakty rówieśnicze,
• jest wrażliwy na potrzeby innych,
• potrafi pracować w grupie,
• rozwija własną wrażliwość estetyczną,
• posiada niezbędne umiejętności plastyczne oraz wiedzę z tego zakresu,

ZASADY PROCESU ARTETERAPEUTYCZNEGO:

• dobrowolność uczestnictwa w zajęciach i decydowanie dziecka o swojej aktywności w proponowanych ćwiczeniach,
• dwupoziomowa komunikacja polegająca na porozumiewaniu się w sferze werbalnej i niewerbalnej,
• wyrażanie emocji ujawniających uczucia,
• sprzeciw wobec rywalizacji w grupie,
• stosowanie różnorodnych środków oddziaływań (światło, dźwięk, muzyka),
• zasada „tu i teraz” podkreślająca wagę doznań doświadczanych podczas zajęć.


ORGANIZACJA ZAJĘĆ:

• cotygodniowe spotkania,
• planowe działania ukierunkowane na odkrycie nowych możliwości i osiągnięcie zmian w zachowaniu dziecka,
• działania skierowane do grupy dzieci ze stwierdzonymi zaburzeniami w rozwoju psychoruchowym, zaburzeniami w zachowaniu, niską samooceną, nieśmiałością, trudnościami szkolnymi,
• prowadzenie grupy 10- 12 dzieci o zbliżonym wieku metrykalnym,
• przeprowadzanie zajęć w szkolnym gabinecie arteterapii,
• wykorzystanie metod pracy opartych na spontanicznej aktywności dziecka,
• dostosowanie metod pracy do możliwości percepcyjnych dziecka,
• prowadzenie zajęć przez nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej,
• prowadzenie zajęć zgodnie z zasadami oddziaływań wychowawczych –
- indywidualizacja środków i metod
- powolne stopniowanie trudności
- systematyczność
- ciągłość oddziaływań.

PLAN PRACY TERAPEUTYCZNO-EDUKACYJNEJ z zakresu arteterapii





CELE TERAPEUTYCZNO-

EDUKACYJNE



TEMATYKA ZAJĘĆ-


techniki pracy


ILOŚĆ

GODZ


POMOCE


MATERIAŁY I NARZĘDZIA


PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA-

dziecko:


EWALUACJA

Zachęcanie do ekspresji twórczej,

relaks, wyciszenie,

doskonalenie sprawności manualnej,

doskonalenie kontroli nad własnymi ruchami graficznymi

Mandala”:

- prace plastyczne w różnobarwnej tonacji.



10

Wzory graficzne

- gotowe szablony „Mandali”,

- kredki, pastele,

farby, pędzle.

-- nabywa większej pewności siebie,

- podwyższa poziom samoakceptacji,

- odkrywa własne możliwości twórcze,

- dokonuje samopoznania,


  • Test socjometryczny

  • Arkusz obserwacyjny

  • Wystawa prac dziecięcych


Wzbogacanie słownictwa,

rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych,

doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w grupie.


Swobodna ekspresja twórcza:

technika malowania „dziesięcioma palcami-

Finger painting”.



10

Plansza z podstawowymi barwami

- duże arkusze papieru, farby, pojemniki na farby, klej.

- pokonuje lęki związane

z wejściem w nową grupę,

- odreagowuje napięcia,

- pobudza własną fantazję,

- nazywa własne myśli i uczucia,

- potrafi słuchać innych,


Wykorzystanie surowców wtórnych jako możliwości ochrony środowiska,

poznanie różnego rodzaju papierów, klejów, zasad ich obróbki,

doskonalenie sprawności manualnej,

kształtowanie poczucia przydatności wykonywanych prac,

kształtowanie wrażliwości na potrzeby środowiska.


Prace w papierze:

- okolicznościowe pocztówki,

- witraże,

- wycinanki,

- kwiaty,

- proste formy dekoracyjne.




10


Albumy: „Zręczne ręce”,

Każde dziecko to potrafi”,

100 pomysłów”.


- kolorowe kartony, bibuły, papiery, makulatura, kleje, nożyczki, szablony i wzory, - plastikowe i szklane opakowania.


,

- potrafi rysować według szablonu, rozplanować pracę na papierze,

- łączy elementy z różnego rodzaju papieru

- rozumie potrzebę oszczędzania papieru i zbierania makulatury oraz wykorzystywania ich do tworzenia prac użytecznych,


  • Test socjometryczny

  • Arkusz obserwacyjny

  • Wystawa prac dziecięcych


Poznanie różnego rodzaju materiałów,

wdrażanie do wykonywania prac ogólnie użytecznych,

pobudzanie rozwoju motoryki,

rozwijanie wyobraźni twórczej,

estetyki.


Prace z masy solnej:

- wazoniki ,

- ozdoby choinkowe,

- ramki,

- okolicznościowe prace dekoracyjne.





8


Miesięczniki: „Cztery kąty”, „Ładny dom”.

- mąka, sól, woda, makarony ozdobne ziarna

fasoli, lnu, soi, słonecznika, łupiny orzechów kasza manna,

- pojemniki plastikowe, szklane, foremki.


- zna składniki masy solnej,

potrafi ją wyrobić,

- projektuje własne ozdoby,

- samodzielnie modeluje formy, kształty prac,

- łączy różne elementy za pomocą masy solnej,

- dekoruje prace,

Poznanie przydatności różnorodnych materiałów ekologicznych, odpadowych i surowców wtórnych,

utrwalenie kalendarza świąt w tradycji rodziny, regionu,

pobudzanie ekspresji twórczej,

rozwijanie sprawności manualnej,

rozwijanie samodzielności, odpowiedzialności za wyniki własnej pracy.


Prace z surowców ekologicznych:

- ozdoby świąteczne,

- kartki okolicznościowe,

- obrazki tematyczne.





10

Albumy o tematyce regionalnej,

reprodukcje, pocztówki, stare kalendarze

- słoma, papier, tektura, glina, ziarna, sznurki, płótno lniane, klej, nożyczki.

- wycina z tektury, papieru szablon, pokrywa go klejem, słomą,

- projektuje własne ozdoby,

- rozumie potrzebę zbierania makulatury oraz powtórnego wykorzystywania jej,

- tworzy kompozycje z wykorzystaniem różnorodnych surowców.

  • Test socjometryczny

  • Arkusz obserwacyjny

  • Wystawa prac dziecięcych


Poznanie nowych możliwości plastycznych papieru i łączenia go z innymi materiałami,

rozwijanie wyobraźni,

ukazywanie bogactwa kultury innych narodów,

wdrażanie do cierpliwości, staranności,


Origami- sztuka składania z papieru:

- proste formy i konstrukcje




6

Dziecinnie proste orgiami”

Bajkowy świat origami”.

- kolorowy papier, nożyczki, - szablony

- umie odrysować według szablonu, wyciąć,

- powtarza czynności odpowiedniego zaginania papieru za nauczycielem,

- dokładnie zakłada papier według wzoru.

Poznanie nowego tworzywa- szkła, jego pochodzenia,

poznanie sztuki ludowej związanej z malarstwem na szkle,

rozwijanie zainteresowań plastycznych,

kształtowanie wyobraźni i estetyki.


Malowanie na szkle:

- tworzenie prostych form dekoracyjnych.




10

Albumy o sztuce, reprodukcje.

- kawałki szkła,

szklane opakowania,

- farby wodne,

- pędzle, pisak do CD, konturówka do szkła.

- potrafi odrysować na szkle projekt z szablonu,

- odpowiednio dobiera kolory,

- miesza farby pochodne,

- pokrywa farbą zaznaczone przestrzenie.

  • Test socjometryczny

  • Arkusz obserwacyjny

  • wystawa prac dziecięcych


Pobudzanie wszechstronnego rozwoju,

stwarzanie możliwości do samorealizacji poprzez samodzielnie wybrane środki artystyczne,

kreowanie wartości estetycznych,

kształcenie percepcji wzrokowej.

Kolaż:

- motywy roślinne, zwierzęce,

- postać ludzka,

- pejzaż,

- proste formy plastyczne.




8

Albumy, reprodukcje.

- papier szary, kolorowy, gazety kolorowe, bibuła, tkanina o różnej fakturze,

włóczka, klej, nożyczki.


- zna różnorodne techniki plastyczne i ich możliwości ekspresji,

- projektuje i wykonuje tematyczne kompozycje plastyczne.