CEL GŁÓWNY:
Wzbudzanie emocji wywierających
korzystny wpływ na zaspakajanie potrzeby samorealizacji dziecka oraz przejawiane
przez niego formy aktywności
CELE ETAPOWE:
1. Pobudzanie
wszechstronnego rozwoju ucznia.
2. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień
plastycznych.
3. Stwarzanie możliwości do własnych wypowiedzi za pomocą
różnorodnych środków artystycznych.
4. Podnoszenie poziomu samoakceptacji.
5. Rozładowywanie negatywnych napięć, emocji i agresji.
6. Uaktywnienie
i otwarcie się ucznia mającego problemy z nawiązywaniem kontaktów rówieśniczych.
7. Zrozumienie istoty samodzielności i odpowiedzialności za wykonane
zadanie.
8. Wdrożenie w proces twórczy prac i przedmiotów praktycznych,
potrzebnych i estetycznych.
9. Rozwijanie sprawności manualnej.
SPODZIEWANE EFEKTY:
dziecko –
• wyraża swoje
myśli, emocje, przeżycia w sposób społecznie akceptowany,
• przeżywa sukces,
• czuje się zauważone i docenione,
• nabywa większej pewności siebie,
• podwyższa własny poziom samooceny i samoakceptacji,
• nawiązuje
prawidłowe kontakty rówieśnicze,
• jest wrażliwy na potrzeby innych,
•
potrafi pracować w grupie,
• rozwija własną wrażliwość estetyczną,
•
posiada niezbędne umiejętności plastyczne oraz wiedzę z tego zakresu,
ZASADY PROCESU ARTETERAPEUTYCZNEGO:
• dobrowolność
uczestnictwa w zajęciach i decydowanie dziecka o swojej aktywności w
proponowanych ćwiczeniach,
• dwupoziomowa komunikacja polegająca na
porozumiewaniu się w sferze werbalnej i niewerbalnej,
• wyrażanie emocji
ujawniających uczucia,
• sprzeciw wobec rywalizacji w grupie,
•
stosowanie różnorodnych środków oddziaływań (światło, dźwięk, muzyka),
•
zasada „tu i teraz” podkreślająca wagę doznań doświadczanych podczas zajęć.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
• cotygodniowe spotkania,
•
planowe działania ukierunkowane na odkrycie nowych możliwości i osiągnięcie
zmian w zachowaniu dziecka,
• działania skierowane do grupy dzieci ze
stwierdzonymi zaburzeniami w rozwoju psychoruchowym, zaburzeniami w zachowaniu,
niską samooceną, nieśmiałością, trudnościami szkolnymi,
• prowadzenie grupy
10- 12 dzieci o zbliżonym wieku metrykalnym,
• przeprowadzanie zajęć w
szkolnym gabinecie arteterapii,
• wykorzystanie metod pracy opartych na
spontanicznej aktywności dziecka,
• dostosowanie metod pracy do możliwości
percepcyjnych dziecka,
• prowadzenie zajęć przez nauczycieli posiadających
kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej,
• prowadzenie zajęć zgodnie z
zasadami oddziaływań wychowawczych –
- indywidualizacja środków i metod
- powolne stopniowanie trudności
- systematyczność
- ciągłość
oddziaływań.
PLAN PRACY TERAPEUTYCZNO-EDUKACYJNEJ z zakresu arteterapii
CELE TERAPEUTYCZNO- EDUKACYJNE
|
TEMATYKA ZAJĘĆ-
techniki pracy |
ILOŚĆ GODZ |
POMOCE |
MATERIAŁY I NARZĘDZIA |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA- dziecko: |
EWALUACJA |
►Zachęcanie do ekspresji twórczej, ►relaks, wyciszenie, ►doskonalenie sprawności manualnej, ►doskonalenie kontroli nad własnymi ruchami graficznymi |
„Mandala”: - prace plastyczne w różnobarwnej tonacji. |
10 |
Wzory graficzne |
- gotowe szablony „Mandali”, - kredki, pastele, farby, pędzle. |
-- nabywa większej pewności siebie, - podwyższa poziom samoakceptacji, - odkrywa własne możliwości twórcze, - dokonuje samopoznania, |
|
►Wzbogacanie słownictwa, ►rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych, ►doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ►zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w grupie.
|
Swobodna ekspresja twórcza: technika malowania „dziesięcioma palcami- „Finger painting”. |
10 |
Plansza z podstawowymi barwami |
- duże arkusze papieru, farby, pojemniki na farby, klej. |
- pokonuje lęki związane z wejściem w nową grupę, - odreagowuje napięcia, - pobudza własną fantazję, - nazywa własne myśli i uczucia, - potrafi słuchać innych,
|
|
►Wykorzystanie surowców wtórnych jako możliwości ochrony środowiska, ►poznanie różnego rodzaju papierów, klejów, zasad ich obróbki, ►doskonalenie sprawności manualnej, ►kształtowanie poczucia przydatności wykonywanych prac, ►kształtowanie wrażliwości na potrzeby środowiska.
|
Prace w papierze: - okolicznościowe pocztówki, - witraże, - wycinanki, - kwiaty, - proste formy dekoracyjne.
|
10
|
Albumy: „Zręczne ręce”, „Każde dziecko to potrafi”, „100 pomysłów”.
|
- kolorowe kartony, bibuły, papiery, makulatura, kleje, nożyczki, szablony i wzory, - plastikowe i szklane opakowania.
, |
- potrafi rysować według szablonu, rozplanować pracę na papierze, - łączy elementy z różnego rodzaju papieru - rozumie potrzebę oszczędzania papieru i zbierania makulatury oraz wykorzystywania ich do tworzenia prac użytecznych,
|
|
►Poznanie różnego rodzaju materiałów, ►wdrażanie do wykonywania prac ogólnie użytecznych, ►pobudzanie rozwoju motoryki, ►rozwijanie wyobraźni twórczej, estetyki.
|
Prace z masy solnej: - wazoniki , - ozdoby choinkowe, - ramki, - okolicznościowe prace dekoracyjne.
|
8 |
Miesięczniki: „Cztery kąty”, „Ładny dom”. |
- mąka, sól, woda, makarony ozdobne ziarna fasoli, lnu, soi, słonecznika, łupiny orzechów kasza manna, - pojemniki plastikowe, szklane, foremki. |
- zna składniki masy solnej, potrafi ją wyrobić, - projektuje własne ozdoby, - samodzielnie modeluje formy, kształty prac, - łączy różne elementy za pomocą masy solnej, - dekoruje prace, |
|
►Poznanie przydatności różnorodnych materiałów ekologicznych, odpadowych i surowców wtórnych, ►utrwalenie kalendarza świąt w tradycji rodziny, regionu, ►pobudzanie ekspresji twórczej, ►rozwijanie sprawności manualnej, ►rozwijanie samodzielności, odpowiedzialności za wyniki własnej pracy.
|
Prace z surowców ekologicznych: - ozdoby świąteczne, - kartki okolicznościowe, - obrazki tematyczne.
|
10 |
Albumy o tematyce regionalnej, reprodukcje, pocztówki, stare kalendarze |
- słoma, papier, tektura, glina, ziarna, sznurki, płótno lniane, klej, nożyczki. |
- wycina z tektury, papieru szablon, pokrywa go klejem, słomą, - projektuje własne ozdoby, - rozumie potrzebę zbierania makulatury oraz powtórnego wykorzystywania jej, - tworzy kompozycje z wykorzystaniem różnorodnych surowców. |
|
►Poznanie nowych możliwości plastycznych papieru i łączenia go z innymi materiałami, ►rozwijanie wyobraźni, ►ukazywanie bogactwa kultury innych narodów, ►wdrażanie do cierpliwości, staranności,
|
Origami- sztuka składania z papieru: - proste formy i konstrukcje |
6 |
Dziecinnie proste orgiami” „Bajkowy świat origami”. |
- kolorowy papier, nożyczki, - szablony |
- umie odrysować według szablonu, wyciąć, - powtarza czynności odpowiedniego zaginania papieru za nauczycielem, - dokładnie zakłada papier według wzoru. |
|
►Poznanie nowego tworzywa- szkła, jego pochodzenia, ►poznanie sztuki ludowej związanej z malarstwem na szkle, ►rozwijanie zainteresowań plastycznych, ►kształtowanie wyobraźni i estetyki.
|
Malowanie na szkle: - tworzenie prostych form dekoracyjnych. |
10 |
Albumy o sztuce, reprodukcje. |
- kawałki szkła, szklane opakowania, - farby wodne, - pędzle, pisak do CD, konturówka do szkła. |
- potrafi odrysować na szkle projekt z szablonu, - odpowiednio dobiera kolory, - miesza farby pochodne, - pokrywa farbą zaznaczone przestrzenie. |
|
►Pobudzanie wszechstronnego rozwoju, ►stwarzanie możliwości do samorealizacji poprzez samodzielnie wybrane środki artystyczne, ►kreowanie wartości estetycznych, ►kształcenie percepcji wzrokowej. |
Kolaż: - motywy roślinne, zwierzęce, - postać ludzka, - pejzaż, - proste formy plastyczne. |
8 |
Albumy, reprodukcje. |
- papier szary, kolorowy, gazety kolorowe, bibuła, tkanina o różnej fakturze, włóczka, klej, nożyczki.
|
- zna różnorodne techniki plastyczne i ich możliwości ekspresji, - projektuje i wykonuje tematyczne kompozycje plastyczne. |