TEMAT: Podróż na planetę Fantazji z użyciem kreski i słowa –
zajęcie z zakresu edukacji kreatywnej
CELE OGÓLNE:
Cele w sferze poznawczej:
•
Stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych.
• Poszerzanie wiedzy o
rzeczach, zjawiskach i ludziach.
Cele w sferze emocjonalno- motywacyjnej: •
Kształtowanie zachowań prospołecznych i umiejętności współpracy w grupie.
•
Rozwijanie życzliwości i wrażliwości na potrzeby innych.
Cele w sferze
działaniowej:
• Rozwijanie samodzielności i wytrwałości w procesie
odkrywania i rozwiązywania problemów.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
• nawiązuje kontakt werbalny z drugą osobą,
•
wykonuje pracę na podany temat,
• potrafi wypowiadać się na temat wykonanej
pracy,
• utrzymuje porządek w miejscu pracy,
• reaguje na sygnały
umowne.
METODA: • aktywnego działania
FORMA: • zbiorowa
jednolita,
• indywidualna zróżnicowana
POMOCE:
szablon buta,
duże kartki z bloku technicznego, farba klejowa, kaseta z muzyka relaksacyjną,
1. POWITANIE –
Uczestnicy zajęć witają się wzajemnie pocierając się poszczególnymi
częściami ciała np. plecami, kolanami, czołem, łokciami.
2. BUTY
SIEDMIOMILOWE (sesja integracyjna)
Uczestnicy zabawy siadają w kręgu. Po
środku koła leży wycięty z szarego papieru but . Każdy z uczestników siada na
bucie i mówi gdzie i dlaczego chciałby się znaleźć, gdyby miał buty
siedmiomilowe..
3. KRESKA I SŁOWO (ćwiczenie ekspresji twórczej)
Uczestnicy dobierają się w pary. Zadaniem każdej z par jest wykonanie
rysunku przedstawiającego jakieś zdarzenie odbywające się w następujących
miejscach:
• Przestrzeni kosmicznej
• W głębinach morskich,
• w
Królestwie Pszczół,
• w Republice Krasnali,
• w puszczy afrykańskiej
itp.
Rysunki te tworzone są przez partnerów jednocześnie, ale bez
porozumiewania się. Po ukończeniu rysunków uczestnicy umieszczają je obok
siebie, następnie każda para opowiada o tym co wydarzyło się na ich rysunku. Na
zakończenie cała grupa tworzy jedną wielką opowieść, biorąc za jej podstawę
treść poszczególnych rysunków.
Zakończenie zajęć:
Pożegnanie
zabawą integracyjną „ Iskierka”.
Podziękowanie za wspólną zabawę.
BIBLIOGRAFIA:
1. Jolanta Bonar, Krzysztof Schmidt, „Żywioły –
lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym”, WSiP, 2000
2. .Mariola
Chomczyńska- Miliszkiewicz, Dorota Pankowska, „ Polubić szkołę”, WSiP,Warszawa
1995
3. Ewelina J. Konieczna, „Arteterapia w teorii i praktyce”, Oficyna
Wydawnicza IMPULS, Kraków 2003
4. „Tańce i zabawy dla grupy”; Polskie
Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA, 1995