TEMAT: „Collage z gazet” – zabawy z wykorzystaniem
papieru.
CELE OGÓLNE:
Cele w sferze poznawczej:
•
Stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych – płynności, giętkości i
oryginalności myślenia.
• Rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi.
Cele w sferze emocjonalno- motywacyjnej:
• Kształtowanie zachowań
prospołecznych i umiejętności współpracy w grupie.
• Kształtowanie
umiejętności wyrażania uczuć i emocji.
Cele w sferze działaniowej:
•
Pobudzenie i rozwijanie umiejętności ekspresyjnego wyrażania myśli i emocji w
języku sztuki.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
• potrafi współdziałać w
grupie,
• wykonuje pracę na podany temat,
• potrafi wypowiadać się na
temat wykonanej pracy,
• utrzymuje porządek w miejscu pracy,
• reaguje
na sygnały umowne.
METODA:
• aktywnego działania
FORMA:
•
zbiorowa jednolita,
• indywidualna zróżnicowana
POMOCE: Kolorowe
i czarno- białe gazety; klej; pędzle; kredki; mazaki ; nożyczki; ołówki;
magnetofon; kaseta z muzyką relaksacyjną; tekturki.
1. POWITANIE
Uczestnicy siedzą
w kręgu. Prowadzący podaje kolejno hasła uczestnicy, których dotyczy wymienione
kryterium wstają(mogą przy tym wykonać zabawny ukłan czy gest pozdrowienia wobec
grupy)
- Witam wszystkich którzy:
• noszą okulary,
• jedli na
śniadanie jajko,
• mają na sobie coś niebieskiego,
• mają długie włosy,
• lubią czekoladę.
2. ZABAWY RUCHOWE Z GAZETĄ
Prowadzący
rozkłada na podłodze gazety. Uczestnicy chodzą po sali. Na sygnał prowadzącego
uczestnicy przy użyciu gazet chronią się przed:
- deszczem (jako parasol)
- wrogiem (jako tarcza obronna)
- zimnem (jako ubranie)
- zmęczeniem
(jako poduszka).
3. „GAZETOWE PLOTKI”
Każdy uczestnik otrzymuje
egzemplarz gazety. Przygląda się tytułom i wybiera jeden z nagłówków, po czym
trzymając go w ręku chodzi po Sali i czyta go w następujący sposób:
- bardzo
tajemniczym tonem,
- z przekonaniem,
- z ubolewaniem (smutkiem),
-
optymistycznie.
Głos i postawa ciała dostosowują się do siebie. Treść
różnych nagłówków sprawia,że powstaje z tego teatr absurdu.
4. COLLAGE Z
GAZET
Uczestnicy mają do dyspozycji kolorowe i czarno- białe gazety,
kredki, nożyczki, klej. Zadaniem każdego z nich jest wykonanie dowolnej
kompozycji plastycznej. Na koniec każdy uczestnik nadaje tytuł swojej pracy,
opowiadając jej treść.
5. ZAKOŃCZENIE
Pożegnanie się przez
podanie sobie ręki w takt muzyki i powiedzenie sobie czegoś
miłego.